fredag 29. januar 2016

AS: Samlemani

En veldig vanlig egenskap hos Aspergere er å samle på ting. Å ha store samlinger av en spesiell type ting, mange store samlinger, en slags obsession, samlemani. Jeg så for en stund tilbake en vlog av ei med Asperger som samlet på Starbucks-kopper. Hun måtte alltid kjøpe minst to av hver, fordi en ville hun pakke ned på et lager for "safe-keeping", og en som hun kunne stille ut hjemme eller til nød bruke. Hun hadde mange andre samlinger også.

Jeg har alltid vært en samler. I løpet av barneskolen samlet jeg på viskelær, servietter, godteripapir, fargerike penner, fine blyanter, POGs, klistremerker, frimerker, glansbilder, bruskorker, steiner, skjell og sikkert en drøss med andre ting som jeg ikke kommer på nå. Opp gjennom årene har jeg samlet og samlet videre. Noen samlinger kommer og går, mens andre består og blir veldig store. Så hva samler jeg på akkurat nå? Jeg skal prøve å huske alt.
  • DVDer og Blurays
  • Lego
  • Bøker
  • Tegneseriebøker
  • Tegneserieblader
  • Brettspill
  • Retro spillmaskiner med spill
  • Giraffer
  • My Little Pony's
  • Funko Pop vinylfigurer 
  • Parfymer (spesielt Escada sommerparfymer)
DVD-samlingen min anno 2012. Den er mye større nå!
Det tror jeg er alle de eksisterende samlingene mine. Når det gjelder samlemani så er vel Lego den verste i dag, spesielt siden Anders er minst like samlegal som meg på det! I tillegg har jeg jo enorme mengder av klær, sko, smykker, skrivesaker (penner, penner, penner i alle regnbuens farger og mer, og skrivebøker), julepynt og så videre og så videre. Dette tar plass! Veldig mye plass! I tillegg koster det mye penger, men det snakker vi ikke høyt om. Plass! Vi bor på 80 kvm. Rimelig grei plass i utgangspunktet for to voksne mennesker og to pusekatter. Men ikke med min (vår, Anders er rimelig ille han og) hoarder-tendenser. Leiligheten er overfull av stæsj. Overalt!

Dere har sikkert sett programmer på TV om hoardere. De som har stablet så mye rundt omkring at huset er fullt av tårn. Tårn av gamle aviser, tårn av bøker, tårn av brev eller pizzaesker som burde vært kastet for flere måneder siden. Sånn har vi det og. Kanskje i en litt mindre skala, men også her er det tårn av mange slag. Vi har mange tårn med kasser med Lego. Banankassestabler med Lego. Blad i bladsamleresker i tårn som stadigvekk velter fordi de er av papp og ikke tåler vekten av flere slike esker oppå seg. Mye av det er gudskjelov i hyller. Og hyller har vi mange av! De dekker nesten alle vegger, og flere på soverommet som deler rommet i flere små soner.

Kanskje hovedåsstedet (loppis generelt altså)
for hoardingen vår.
Vi vurderer et lite lager. For å sette til side ting vi ikke trenger å ha fremme i hverdagen. Lego-esker (tomme pappesker som beholdes fordi de øker verdien om vi ønsker å selge Legoen), juletre og annen julepynt, giraff-samlingen min som jeg er litt lei av for tiden og ikke har plass til å ha fremme uansett, vinterklær i sommerhalvåret og sommerklær i vinterhalvåret, Sigurd sitt stæsj som vi fremdeles oppbevarer for han, og annet som vi kommer på etterhvert. Det koster ikke så mye for et lite lager, og det gjør det ryddigere hjemme. Det høres ut som en god plan. Har tenkt på dette en god stund, men ikke kommet lenger. Vi har egentlig ikke råd.

Jeg har satt opp en plan for ukene som kommer, med litt rydding hver dag, med ekstra fokus på områder vi har en tendens til å ignorere. Samt en times rydding i klær for min del hver uke. Kanskje jeg får oversikt over alle klærne til slutt. Hvis leiligheten blir ryddig(ere) til sommeren, så blir det kanskje lettere å få sortert litt Lego igjen og. Og kanskje få solgt litt.

Hva samler du på?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar