fredag 29. januar 2016

Rainbow Rowell: Eleanor & Park

Jeg ble anbefalt å lese Fangirl (også Rainbow Rowell) i høst, og falt for den. Neste bok ut av Rainbow Rowell skulle egentlig være Carry on, som er "fanfiction" som hovedpersonen i Fangirl skriver. Men jeg har enda ikke somlet meg til å lese den. Istedenfor har jeg lest Eleanor & Park, som jeg fikk i julegave av mamma.

Eleanor & Park handler om rødhårede, guttekledde Eleanor som flytter hjem igjen til familien sin etter å ha vært kastet ut et år. Familien består av mor som blir slått av stefar, og totalt fem søsken som deler ett lite soverom og knapt kan gjøre noe som helst uten å få kjefta huden full. På bussen til første skoledag på ny skole møter Eleanor den asiatiske gutten Park, og gjennom tegneserier og musikk forelsker de seg.

Rainbow Rowell er veldig flink til å skildre den første viktige kjærligheten, med gode og interessante samtaler og en forsiktig tilnærmelse til fysisk kontakt. Også i denne boken er det rimelig nerdete og anderledes karakterer hun skildrer, noe som gjør at jeg og mange andre "raringer" med kjenner oss igjen i historien (ikke alle deler av den vel og merke). Rowell beskriver en type altoppslukende og livsviktig kjærlighet, som kjærligheten gjerne føles når den står på. Det er bedre å lese om det, enn å oppleve det selv. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg liker å lese om vonde ting, spesielt vond kjærlighet.

Det er lite jeg vil trekke ned på i Eleanor & Park. Ingenting egentlig. Likevel klarer jeg ikke helt å føle at den var perfekt, det var et eller annet som føltes litt "off". Jeg tror det var den norske oversettelsen som gjorde historien litt daffere på en ubeskrivelig måte, for det var jo egentlig ikke en dårlig oversettelse heller.

Oppsummering: Eleanor & Park er en veldig fin og vond bok om kjærlighet og vanskelige familieforhold. Rainbow Rowell er en forfatter jeg skal lese mer av!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar