torsdag 21. januar 2016

L. M. Elliott: Da Vinci's Tiger

Min første OwlCrate-bok! Jeg prøver å ikke bare holde meg innenfor min komfortsone når det gjelder bøker, film, kunst, kultur og så videre. Med et abonnement på OwlCrate kan jeg få lest bøker jeg ellers antakeligvis aldri ville plukket opp. Dette er en slik bok. Da Vinci's Tiger går inn under young adult-paraplyen, men i dette tilfellet synes jeg paraplyen har blitt vel stor.

Da Vinci's Tiger er et historisk portrett om en banebrytende og feministisk ung kvinne i rennessansen. På grunn av sin interesse for poesi blir hun tatt inn i en kunstnersirkel bestående av utelukkende menn. Hun får mye oppmerksomhet fra en mann spesielt, som ønsker henne som modell for flere kunstprosjekter. Men hun har en egen vilje, og en sterk mening om hvordan hun vil fremstilles - meninger som står i strid med datidens normer og regler.

Jeg er ikke så veldig glad i historie generelt sett. Jeg er dog glad i kunsthistorie. Jeg ville gjerne lese om denne Leonardo da Vincis muse. Jeg klarer ikke å la være å sammenlikne denne boken med Tracy Chevalier sin A Girl with a Pearl Earring, som også handler om ei ung kvinne som står modell for en historisk kunstner. Dessverre var det veldig lite av Da Vinci's Tiger som handlet om det kunstneriske. Denne boken handler mer om samtiden, politikk og feminisme. Jeg ønsket meg malende bilder og Leonardo da Vincis arbeide, men fikk mer av jousting og rivalisering. Men boken er lettlest og interessant nok på sin måte, så jeg føler slettes ikke at jeg kastet bort tiden med å lese den. Jeg fikk et bredere perspektiv over renessansens samtid - og det vil jeg ikke kimse av.

Oppsummert: Lettlest bok om ei sterk ung kvinne som går mot renessansens idealer og mannsdominerte samfunn. Interessant, men ikke helt for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar