mandag 25. januar 2016

Audible fra Amazon

I forbindelse med at jeg sliter med å sove om natten, og ofte holder Anders våken store deler av natta enten med å kreve oppmerksomhet eller ved å ligge og vri og vrenge på meg til stadighet, undersøker jeg nå om å høre på lydbok kan fungere. En kompis av meg har sverget til å høre på lydbok på senga i flere år nå, og derfor kom jeg på tanken.

Audible. Currently listening to...
Anders har jo forsøkt å lese for meg på senga, noe som er utrolig koselig, men det er mange negative sider ved det også dessverre. For det første så betyr det at Anders må være våken - godt våken, og i godt humør og god form, for å orke å lese høyt. Det har dessuten lett for å bli samtale etterpå, og ender fort med det samme soveproblemet for meg når Anders blir for trøtt. I tillegg må lyset stå på, det plager meg, og det blir vanskelig å sovne eller bli trøtt nok til å legge seg rolig og bare slappe av uten tanker.

Derfor tester jeg nå ut gratis en måned med Audible fra Amazon; deres abbonement-lydboktjeneste. Første måned er som nevnt gratis, og man får med 2 kreditt (1 kreditt = 1 bok). Appen virker veldig kjekk, med bokmerker, sleeptimer og svart tema/design som passer fint til nattlig lytting.

Det var litt vanskelig å finne ut hvordan type bok jeg skulle velge å prøve å sove til, siden målet er å slappe av og sovne. En spennende bok, en riktig fantastisk god bok, en veldig morsom bok eller en tåredryppende bok er ikke like egnet som "sovemedisin". Men så kan den jo ikke være for kjedelig heller... Jeg endte opp med å kjøpe den dyreste boka som var anbefalt (den hadde i tillegg veldig god score), selv om jeg aldri hadde hørt om den før. Boka viste seg å være veldig god å høre på i nattens mørke. Stemmen som leser er både avslappende og god, og boka er full av "myke" naturbeskrivelser og er generelt veldig rolig. Samtidig er den spennende nok til at jeg vil høre på den videre hver kveld.

Man får badges. I love badges!
Så langt har prosjektet fungert rimelig greit for meg. Jeg har lettere for å legge meg, lettere for å godta å slå av lyset, fordi jeg vet at jeg ikke bare skal ligge der og la hodekjøret ødelegge. Jeg ligger gjerne tett inntil Anders og hører på, så det blir ekstra koselig. Jeg setter på 30 minutters sleeptimer, og ser om jeg sovner. Noen ganger har jeg sovnet fra boka. Andre ganger har jeg brukt tid på å finne en god liggestilling, men funnet den før minuttene er ferdige, og når boka stopper så konsentrerer jeg meg om å ligge rolig og slappe av på akkurat samme vis som mens jeg hørte på, og da pleier jeg å sovne fort. Men det er fremdeles de nettene hvor jeg må sette på sleeptimer flere ganger, og innimellom lyttingen forsøker å sove uten å lykkes. Anders har dessverre ikke like god erfaring med lydbokprosjektet mitt enda, han sier han sover dårlig og urolig. Så vi får se om det er et prosjekt verdt å fortsette.

Boken jeg hører på er forresten Kate Morton: The Lake House.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar