torsdag 7. januar 2016

Read-a-thon

Jeg er med i en gruppe på GoodReads for såkalte read-a-thons (tenk maraton, bare i lesing). Denne gruppen har en ukes read-a-thon per måned, med forskjellig temaer. I desember ble jeg med på min første read-a-thon, som da var graphic novels/comics. Jeg bestemte meg da for å lese ferdig Fables-universet, som jeg har skrevet om tidligere, og klarte det.

Denne ukens tema er "benchwarmers", det vil si bøker som har stått og tatt opp plass i bokhylla altfor lenge uten å bli lest. Siden jeg ikke er hjemme har jeg ikke bokhyllene mine tilgjengelig, og måtte velge av bøkene jeg har med meg. Den eneste boka jeg har med som ikke er mer eller mindre splitter ny er trilogien Den mørke materien av Philip Pullman. Mange har kanskje sett filmatiseringen av den første boka Det gylne kompasset, en film som floppet rimelig greit da den kom. Jeg har trilogien i ett bind, på totalt 840 sider. Ukens lesestoff er med andre ord rimelig drøy. Jeg kan kanskje være glad for at jeg har en oversatt utgave, selv om jeg foretrekker å lese på originalspråket.

Jeg har lest 300 sider til nå, og er vel ferdig med den første boka i trilogien. Siden jeg har sett filmatiseringen av første boka, så er det mye morsommere nå som jeg har kommet til andre boka og ikke aner hva som skjer videre. Jeg synes boka er rimelig god; det er lett å komme seg inn i historien og se for seg handlingen i hodet. I tillegg er den lettlest, til tross for sære ord som stadig vekk dukker opp.

Jeg lærer noen nye norske ord, og det er jo alltid fint! "Innett" er et av disse ordene. Har du kanskje hørt dette ordet før? For alle som synes det er gøy å lære nye ord tar jeg her med betydningen, kopiert fra UiO/Språkrådet sin ordbok. (Ønsker meg forresten en slik dag-for-dag kalender med et nytt norsk ord for hver dag!)


Jeg kommer ikke til å fullføre boken denne uken, det er ikke målet mitt, men jeg håper å få lest mye iallefall. Hensikten med read-a-thons er å "presse" seg selv til å lese litt mer enn til vanlig, og også kanskje bøker som har en lei tendens til å bli oversett når man skal finne seg en ny bok å lese.

Leser du en god bok for tiden?
Har du lært noen nye norske ord i det siste som du vil dele med meg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar