søndag 29. mai 2016

William Shakespeare: Macbeth

Årets andre Shakespeare bok ble lagt til på en slags "pensum-liste", eller rettere sagt en oppgave for meg som ikke har levert arbeidskrav i vår. Jeg har jo allerede lest Hamlet, og slet med å forstå den. Gikk ikke akkurat inn i Macbeth med glede og stor iver. Men må man, så må man...

Macbeth handler om en sterk og modig krigshelt som møter tre hekser som kommer med en spådom om livet og fremtiden hans. Macbeth blir forestilt en fremtid som thane av Cawdor og også konge. Da han får tittelen som thane av Cawdor, går det opp for både han og hans kone at han kan bli konge også. Lady Macbeth overtaler han til å myrde kongen, som tilfeldigvis avlegger dem et besøk.

For å være ærlig så fikk jeg ikke så altfor mye med meg ved gjennomlesing av denne heller. Jeg hadde sett en filmatisering på forhånd, og det hjalp jo på litt. Når det er sagt så var Macbeth langt mer interessant og spennende enn Hamlet, og jeg følte det gikk fort å lese den (riktignok var den bare rett over 100 sider lang). Jeg føler jeg fikk mer ut av Mabeth enn Hamlet, men det er og blir vanskelig å lese slike klassikere. Jeg håper jeg en dag blir smart nok til å lese slike tekster med en større forståelse.

Oppsummert: Bedre enn Hamlet fordi: hekser! Fremdeles vanskelig språk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar