søndag 22. mai 2016

Anne-Cath. Vestly: Aurora i blokk Z

Jeg er helt sikker på at mamma har lest denne boken til meg på senga da jeg var liten. Likevel var det som om jeg leste den for første gang nå. Jeg husket ingenting av den. Nå trengs det slettes ikke mange år og en hel oppvekst for at jeg skal kunne lese en bok som om jeg aldri før har lest den, men denne gangen ble det nå i alle fall sånn. Aurora i blokk Z er enda en av årets pensumbøker.

Aurora i blokk Z handler om vesle Aurora, som sammen med mor, far og baby Sokrates flytter til en leilighet i en stor blokk i et helt nytt nabolag. Her er alt ukjent, og alle hun møter - både store og små - virker skumle og har meninger hun ikke er komfortabel med. For alle sier så mye stygt om hennes far som er hjemmeværende, og hennes mor som drar til kontoret i byen hver dag. Aurora opplever hvordan det er å være anderledes i et samfunn i endring.

Aurora i blokk Z er en veldig god barnebok, og også samtidig en god voksenbok. For de små handler boka om hvordan Aurora utforsker en ny verden og finner nye spennende venner. For de voksne er det mange flere aspekter ved historien; modernisering og likestilling er meget viktige tema i denne boka. Det føles nesten umulig å ikke falle for denne rare familien som er så full av kjærlighet. Aurora i blokk Z er en varm og god historie med veldig mange dype lag mellom linjene.

Oppsummert: En herlig fortelling om anderledeshet og å bryte med konvensjoner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar