fredag 6. mai 2016

Lewis Carrol: Alice's Adventures in Wonderland

Tenk å få lese en av tidenes beste fantasy-barnebøker som pensum på skolen! Det er helt okay altså. Eller langt mer enn okay, selvsagt. Alice i eventyrland er en kjent og kjær historie for meg, men jeg hadde altså ikke lest boka før den nå lå på leseplanen på studiet mitt. Jeg leste med glede!

Alice's Adventures in Wonderland følger en ung jentes ferd ned gjennom et kaninhull og videre inn i en psykadelisk eventyrverden. Her møter hun på smil uten katter og kortstokker som har blitt levende. Hun drikker te sammen med den gale hattemakeren som stiller henne de merkeligste spørsmål og gåter. Alice opplever og ser mye rart under sitt opphold i Wonderland, alt mens hun hele tiden forsøker å komme seg hjem igjen.

Alice i eventyrland er en herlig bok, i alle fall om du liker det sprøe, rare og surrealistiske. Det er ikke mye som gir mening i denne historien, men det er vel kanskje hele meningen? Istedenfor å finne på helt nye fantasi-skapninger har Carrol heller gitt liv til dyr og ting. The Chesire Cat har nærmest blitt ikonistisk med sitatet "We're all mad here. I'm mad. You're mad.”. Denne boken har et nydelig og flytende språk og er illustrert med herlige tresnitt laget av forfatteren selv.  Det er mye som kan tolkes både hit og dit, men jeg foretrekker å lese den som den fantasihistorien den gir seg ut for å være. Nå gleder jeg meg til å lese neste bok, Through the Looking-Glass, og videre se den nye filmen på kino.

Oppsummert: En fantastisk og surrealistisk fortelling som alle burde lese.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar