onsdag 18. mai 2016

Langhelg med pinse og 17. mai

Denne helgen var en skikkelig langhelg. Pinsen lager alltid langhelg, da andre pinsedag er en mandag samme hva man gjør. I år la pinsen seg perfekt sammen med 17. mai slik at langhelgen ble fra lørdag og helt til og med tirsdag. En så lang helg måtte jo bety en tur til Lillehammer for å kose med tantungen min, og med mamma og pappa sin nye kattunge Priscilla (ca. 12 uker gammelt lite grått nøste). Og treffe resten av familien da!

Vi dro ikke oppover før søndagen, siden vi egentlig skulle ha Eurovision-fest på lørdagen (utgikk grunnet nedetid og at Norge ikke gikk til finalen). Søndagen tok vi toget oppover og koste oss med tegneserier på veien. Vel fremme på Lillehammer traff vi både en glad hund og en sliten liten toåring som hadde gått lang tur for å møte oss på veien. Lita og lett som hun er fikk hun skyss oppå trillekofferten vår resten av veien.

Og tror du ikke vi ble satt i arbeid med en gang vi kom frem? Joda, vi skulle jo oppover for dugnad, men Anders ville i alle fall ha i seg noe mat før han gikk i gang. Dugnaden gikk ut på å løfte opp og rydde unna samtlige heller fra hele uteområdet, fjerne alt gress som hadde funnet veien mellom hellene og luke bort alt som kunne begynne å gro igjen, legge på avispapir for å unngå at det skulle ta lenger tid før gresset kom tilbake, og så legge hellene på plass igjen. Det var ca. 160 store og tykke heller som skulle flyttes på, frem og tilbake. Jeg har prolaps, så jeg fikk ikke lov til å hjelpe til med bæringen. Jeg sto for å fjerne gress og luke, samt legge på avispapir, mens de sterke og flinke løfta tungt gjennom hele dagen. Midt i dugnaden lagde pappa god grillmat til hele gjengen. Årets første grillmat smaker alltid ekstra godt.

Mandagen fikk jeg besøk av Anki og lille Brage, eller "fine baby" (engelsk uttale) som C kalte han. For C var også på besøk. Vi koste oss ute i strålende solskinn hele dagen, fra frokost til kvelden, og jeg endte opp med å bli bra solbrent. Etter besøk og grilling tok jeg og Anders turen til broren min, som hadde mange konsollspill han ville gi oss. Det føltes som en veldig lang gåtur, for vi var alle slitne etter dugnaden dagen før. Tilbake hos mamma og pappa ble det is før vi skulle spille litt brettspill med søstra mi og mannen hennes. Det gikk litt skeis, da vi var slitne både psykisk og fysisk, og spillet var vanskelig/slemt.

Etter dette ble resten av oppholdet på Lillehammer rimelig ræva. Jeg gikk helt ned for telling, og hele natt til 17. mai og selve den store norske festdagen ble brukt til krangling, skriking, hyling og full nedetid på rommet. Jeg hater virkelig humørsvingningene mine. Jeg hater de ekstra mye når de ødelegger viktige dager som 17. mai. Jeg som hadde så lyst til å se verdens søteste jente dolla opp i finstasen, og feire ordentlig 17. mai. Dette var andre år på rad hvor jeg har hatt nedetid og holdt senga på denne dagen.

Vi reiste hjem igjen på onsdag ettermiddag. Like greit å dra hjem når man ikke fungerer.
Elsker kosetid på toget. Og fikk testa både ny isTe limonade og Japp peanutbutter.
Rosa skyss for verdens herligste tantunge.
Før dugnad. Alt gress mellom heller skal bort.
Alle hjalp til. Til og med C...sånn hun trodde det skulle gjøres.
Ferdig! Gress borte!
Nydelig vær ute på søndagen for store og små.
C storkoste seg med babybesøk.
Vesle Priscilla fikk knapt et rolig minutt denne helgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar