torsdag 26. mai 2016

Oppdatering skolegang

Noen lurer kanskje på hvordan det går med meg og min skolegang? Det har jo vært rimelig mye frem og tilbake, og jeg kan ikke akkurat sies å være en aktiv student. Det er ikke lenge siden jeg ga helt opp og postulerte at jeg ikke lenger hadde noen mulighet til å fortsette som student; at jeg var helt ferdig. Dette både stemmer og stemmer ikke.

Jeg har fucket til også denne skolegangen. Kanskje er det for vanskelig å rette opp. Men jeg har jo så lyst til å klare det!

Mitt andre semester har sett slik ut: for psyk til å klare fem ukers praksis i januar, for så å klare meg veldig godt (lå et godt stykke foran skjema/pensum/klassen) nesten helt til påsken, og så dukke totalt under og ikke klare å kravle opp igjen. Jeg har vært nedi en ekkel grop full av hat og sinne og generell nedstemthet, og også full av ignorering. Jeg har holdt meg langt unna skolen, både fysisk og psykisk. Jeg har i noen gode - eller desperate - øyeblikk klart å sett opptak av en forelesning eller lest skjønnlitteratur som står på pensum. Men jeg ligger veldig langt bak. Spesielt med å lese fagtekster.

Men jeg har fremdeles en liten sjanse til å ta igjen det forsømte. 

Jeg har en avtale med biblioteket på Høgskolen i Lillehammer om praksis-plass de første fem ukene i sommerferien. Dette ble planlagt allerede i midten av januar, så dette er "bankers". (Sånn bortsett fra det å faktisk få meg dit da...)

Så var det resten da...

Jeg har fått legeerklæring både for at jeg har vært fraværende tidligere i år fra arbeidskrav (skriveoppgave + bokutstilling). Denne legeerklæringen gjør at jeg ikke automatisk stryker til eksamen nå i starten av juni. Jeg får en ny sjanse til å levere oppgaver, som er spesialskrevet for meg. Jeg har fått den ene oppgaven og begynt på den. Første oppgave skal leveres innen 17. juni. Det bør gå fint. Bokutstillingsoppgaven må tas senere, når foreleser er tilgjengelig. Dette setter skolen opp. etter disse to arbeidskravene er godkjent kan jeg gå opp til konteeksamen i dette faget i løpet av august.

Jeg har videre fått legeerklæring om fravær fra eksamen i det andre faget mitt. Jeg kunne ha gått opp til dette faget nå, men hadde da måtte levere blankt og håpt på konteeksamen. Med legerklæring er jeg trygg på at jeg får mulighet til ny eksamen i høst.

Jeg ligger langt bak med pensumlesing, og har veldig mange forelesninger å ta igjen. Gudskjelov ligger forelesningene ute i opptak på internett, så jeg kan se de hjemmefra. Ellers er pensumlesing bare å lese og stå i, notere og prøve å lære. Det er ikke all verdens tid på å få med seg alt, men det skal ikke være for kort tid heller. Konteeksamen er ikke før til høsten, så jeg har hele sommeren på meg.

Jeg har også fått godkjent (fra lege, Lånekassen har ikke sagt ja helt enda) lån og stipend for sommeren også, da jeg absolutt ikke er i stand til å jobbe. Det betyr at jeg faktisk kan konsentrere meg om skolen også i sommer, og slippe å bekymre meg for å miste tak over hodet og mat på bordet. Det er en fordel.

Så, sommeren min skal bestå av praksis, arbeidskrav, forelesninger og pensumlesing. Jeg har allerede hatt "ferie". Jeg synes jo dette er gøy, og jeg håper at jeg kan sitte/ligge ute mye og lese pensum mens sola steiker på kroppen min.

Først starter jeg med å lese Shakespeares Macbeth, se en filmatisering (en gang til, eller to, eller noe, jeg så den også i går kveld), og skrive oppgave om dette.

Så håper jeg at jeg klarer å stå på videre og få det til, og kunne gå tilbake til skolebenken i høst.

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Vet ikke om du kjenner meg igjen, men jeg vet at vi har noen ting til felles. Første er at vi begge tar samme utdannelse. Andre ting (eller egentlig person) er en felles venn i Kim (vil ikke legge ut etternavn) og vi har begge grundig kjennskap til Aspberger syndrom. Jeg har det ikke selv, men har 2 stk i nær familie som har og min sønn på snart 6 år er mistenkt å ha det han også. Det er tøft, både for dere som har det og oss pårørende - så ikke ta dette feil, men jeg skjønner at du kan ha det tøft.

    Ville egentlig bare skrive at jeg heier på deg. Jeg håper å se deg til høsten sammen med oss igjen. Ønsker deg en god sommer og håper at du står med glans.
    Med vennlig hilsen Jenny.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann!

      Tusen takk for fine ord Jenny!
      Jeg husker hvem du er. Jeg håper også å være tilbake til høsten.

      God sommer, og lykke til på eksamen i morgen! (Håper KOG gikk fint og.)

      /Nina

      Slett