tirsdag 1. mars 2016

Johan Harstad: Darlah

Denne boken har jeg hatt lyst til å lese lenge. Jeg har hørt veldig mye bra - veldig bra - om Johan Harstad, og denne boken har blitt kåret til tidenes beste ungdomsroman. Darlah har også vunnet Brageprisen. Boken går under skrekk-sjangeren, og foregår på månen. Og jeg har jo som mål i år å lese fler norske bøker. Alt i alt mange gode grunner for å lese denne boken.

I Darlah møter vi tre ungdommer fre henholdsvis Norge, Frankrike og Japan, som vinner den gjeveste prisen i hele konkurransehistorien. Nemlig en tur til månen. Sammen med erfarne og gode astronauter skal de tilbringe 172 timer på månebasen Darlah 2. Allerede før avreise opplever de skumle ting de ikke kan forklare. Tegn på at de kanskje ikke burde bli med på denne reisen ut fra jordens atmosfære.

Darlah er en spennende og god bok, full av fakta - og kanskje ikke fullt så sanne "fakta" - om NASA, månelandingen i 1969, Area 51 og wow-signalet. Boken er full av referanser til filmer, tv-serier og bøker innen skrekk- og sci-fi-sjangeren. Dette gjør at Darlah føles som en hyllest til disse sjangerene. Spesielt følte jeg på stemningen fra Alien-filmene da jeg leste denne boken. Harstad er også flink til å overraske, noe han absolutt klarer i denne boken.

Oppsummert: Liker du Alien-filmene og andre liknende skrekk-sci-fi-filmer, så er denne boken virkelig herlig. Bærer preg av at den er for ungdom.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar