onsdag 23. mars 2016

AS: forklarende

Jeg har fått mange kommentarer om at jeg ikke virker Asperger. At jeg virker normal. Og fått spørsmål om hva jeg sliter med, eller hva jeg merker til denne diagnosen. Derfor vil jeg forsøke å skrive litt om det. Men jeg tror ikke det holder med ett lite innlegg. Det er mange deler ved Asperger jeg virkelig ER, og andre kjennetegn som er delvis meg, men som kanskje mange andre uten diagnosen kjenner seg like godt igjen i.

Jeg fikk diagnosen etter rimelig kort tid og med rimelig lite bakgrunnsundersøkelse (kun egenvurdering + et barndomsvitne) av psykologen. Jeg har mange trekk som passer godt til diagnosen, men jeg er også veldig høytfungerende. Jeg har en lillebror som også har diagnosen, og psykologen mente det var stor sannsynlighet for at faren min også har det - ut fra beskrivelsene mine av han. Asperger er arvelig/genbetinget, og har en i søskenflokken fått diagnosen er det sannsynlighet for at fler har det. Dette  kombinasjon med egenvurdering, hennes vurdering av meg, nevropsykologisk undersøkelse og intervju av et barndomsvitne, gjorde at psykologen mente at diagnosen stemte.

Jeg vil starte en serie av innlegg hvor jeg beskriver deler av meg som stemmer helt eller delvis med diagnosen min, og som forhåpentligvis forklarer litt om hva jeg sliter med i hverdagen. 

Jeg har forsåvidt allerede skrevet ett innlegg om et trekk, nemlig samlemani. Les innlegget her.

Så hvis du er interessert i hvordan jeg og hjernen min fungerer, eller hva Asperger er, så følg med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar