mandag 14. mars 2016

Read-a-thon: Horror/suspense

Jeg har fullført årets tredje read-a-thon med to bøker. Jeg hadde egentlig bare planlagt å lese én, men den ble jeg jo ferdig med på to dager, så da måtte jeg jo lese mer! Den andre boka ble jeg også tidlig ferdig med, men jeg lot være å starte på en tredje. De to bøkene jeg valgte å lese for denne månedens read-a-thon var gode klassikere innen horror-sjangeren, nemlig Carrie av Stephen King og Rosemary's Baby av Ira Levin. Bøker som begge er filmatisert flere ganger. Jeg har ikke sett TV-versjonen av Rosemary's Baby enda, så den må jeg snart få sett. Jeg liker å lese bøker med filmadaptasjoner. Også når jeg har sett filmene på forhånd. Så det var gøy å lese begge disse to, selv om de egentlig ikke er særlig skumle.


Skrekk er en av mine favorittsjangere innen film, og jeg kan godt like å lese det også. Jeg leste endel skrekkbøker da jeg var yngre (bodde iallefall hjemme hos mamma og pappa enda). Mamma og pappa sin boksamling innehold rimelig mange bøker i denne sjangeren, mange av dem kjente og kjære titler innen skrekkfilm: Alien-serien blandt annet. Jeg likte Amityville Horror veldig godt! Den var så creepy at jeg ble litt mørkredd mens jeg leste den. Jeg fikk etterpå den daværende typen min til å lese den, og han ble vettaskremt - han liker ikke horror i det hele tatt. Jeg har flere gode skrekkbøker å lese, men jeg rakk ikke flere i denne omgang. En jeg grugleder meg til er Sphere av Michael Crichton. Denne er også filmatisert, og jeg sliter med å sove hver gang jeg har sett filmen. Det hadde også vært gøy å gjenlest Jura-parken av samme forfatter. Jeg synes nemlig at Jurassic Park er en særdeles skummel film! Og boken bak er god.

Har du lest noen gode og skikkelig skumle bøker som du kan anbefale?

Neste read-a-thon er gjenlesning, og jeg har planer om å starte på Narnia-serien. Det blir et koselig gjensyn det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar