lørdag 19. mars 2016

Min første opera

I dag har vi hatt en skikkelig luksus-dag. I alle fall jeg. Mye (trøste)shopping, god thai-middag på Risbollen og en tur i operaen er ikke helt hverdags for tiden. Operaen vi så var Elysium, en ny, norsk sci-fi-opera. Og siden jeg har hatt nedetid så var det først i dag jeg fikk nyte den gode vårvarmen som har kommet de siste dagene. Jeg koste meg i bare en florlett 3/4-erms topp på overkroppen, selv om det ble litt kjølig i skyggene. Og etter operaen ble det årets første softis.

Jeg har som sagt hatt nedetid, og nedetid resulterer ofte i et stort shoppebehov. I natt browset jeg nettbutikker i noen timer, uten å finne noe særlig spennende. I dag var det fysiske butikker som gjaldt. Det var mye kjedelig i klesbutikkene; alt er jo mørkt og trist selv om det er vår og burde være lyst og fargerikt. Så jeg kjøpte meg mange fine fargerike penner og tusjer i stede. Og litt jenteting: smykke, hårfarge, strikker. Til slutt fant jeg en fin (fake) skinnjakke til en ok pris, og siden jeg har est ut de siste månedene så trengte jeg en ny vårjakke, så, da ble den min. (Bilder av shoppingen nederst i innlegget.)

Elysium

Vårt første besøk i den Norske operaen ble dessverre en skuffelse. Elysium er sikkert en grei opera, for folk som har ekstremt god hørsel. Jeg hørte knapt at de sang store deler av operaen, og når jeg først hørte noe så var det så svakt at det var umulig å skjønne hva de sang. Det var gudskjelov tekstet, for selv om operaen var på engelsk så måtte jeg lese teksten hele tiden for å få med meg handlingen. Selve stykket var også rimelig langtekkelig og søvndyssende. Lite som skjedde, og lite spenning i musikken. Det kan selvsagt være at jeg absolutt ikke har peiling, men det minner jo på en måte ganske mye om en musikal - og det har jeg sett mye av. Men det var gøy å ha vært i operaen og opplevd opera på scenen.

Spente før forestilling.
Fancysmancy kunst/arkitektur inne i operahuset.
På Risbollen.
Som alltid nydelig mat på Risbollen.
Sharpies og kule merkelapper.
36 fine fargerike penner.
Fruity ørepynt og kjede fra Glitter.
10 kr for softis på Narvesen. Vi lot oss lure.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar