torsdag 17. mars 2016

Roald Dahl: The BFG

Neste storfilm ut av den mesterlige Steven Spielberg er filmadaptasjonen av Roald Dahls The BFG (SVK på norsk). Jeg gleder meg veldig til denne filmen. Spielberg er en av verdens beste filmskaperne, og Dahl var en veldig god forfatter. Men jeg måtte jo lese boka før jeg kunne se filmen.

The BFG handler om barnehjemsbarnet Sophie, som en våkenatt får øye på en kjempe utenfor vinduet. Den store vennlige kjempen tar henne med seg til landet der kjempene bor. Der blir hun godt kjent med den store vennlige kjempen og får innblikk i den stygge realiteten til de andre kjempene.De andre kjempene er mye større enn den store vennlige kjempen, og de spiser mennesker - helst barn.

Først av alt må jeg si at jeg digget virkelig språket til den store vennlige kjempen. Han har lært seg å lese selv, og er derfor mye mer velartikulert enn de andre kjempene - men han stokker om på ord og bokstaver. Det gir mye moro, spesielt med rare vrier på typiske "sayings" (ordtak eller snakkemåter). Historieforløpet er forholdsvis etter oppskriften, men The BFG er likevel både spennende, morsom, søt og koselig. Etter å ha lest boka gleder jeg meg enda mer til filmen!

Oppsummert: Spenning og moro for barn i alle aldre - også de av oss som visstnok skal være voksne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar