fredag 19. juni 2015

Feriepenger! Skattepenger!

Juni er måneden hvor feriepenger utbetales, og for de av oss som er så heldige å få igjen på skatten får utbetalt dette. De fleste gleder seg til ekstra god råd. Noen bruker pengene på ny stor TV til stua, siden alle de store el-kjedene har skatte--og-feriepenge-salg. Andre gjør som man skal om sommeren; de reiser på ferie. Gjerne over dammen, eller til Asia. Flotte turer med masse opplevelser.

Skandiabankens kontokreditt.
Jeg? Jeg bruker pengene på nedbetaling av lån...

Innimellom så surrer man litt med økonomien. Det er vel noe alle gjør en eller annen gang i livet, ikke sant?

Jeg har kontroll nå, delvis iallefall. Men jeg har en slik finfin forbrukslånekonto, kontokreditt heter det visst, i Skandiabanken. Jeg tok opp dette lille lånet på 35 000 da jeg for første gang skulle flytte inn i umøblert leilighet og ikke eide et eneste møbel. Det ble fort tilbakebetalt den gangen, og ikke rørt på mange måneder. Men den blir dessverre altfor ofte brukt nå. Slik er det vel gjerne når man har penger tilgjengelig om man vil? Man klarer jo alltids å betale tilbake etterhvert?

Det er kjipt å få feriepenger og skattepenger, og alt må gå til nedbetaling av lån. Feriepengenemine var ikke mye å skryte av akkurat, og Anders får ikke feriepenger i år. Jeg fikk greit igjen på skatten iallefall, 8200 kr. Men det holder ikke for å få bort lånet helt. Så alt av lønn må også gå direkte inn på den kontoen for å få ned lånet, iallefall for en stund.

Men vi har planer om å få til en ferietur i sommer vi og. Lånet mitt er nesten helt nedbetalt, Anders sine mange inkassoer er snart historie, og Anders tjener greie penger for tiden. Vi planlegger en liten tur (4-5 dager kanskje) til London i løpet av august. Det får greie seg i år. Men London er ingenting å kimse av, og nå er det to år siden sist jeg var der (pleier å ta turen minst en gang i året) så nå må jeg dit igjen!

Håper dere får mer moro ut av feriepengene og eventuelt skattepengene deres! Og at dere får en riktig god sommer, med mye sol og is!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar