onsdag 17. juni 2015

Antall timer i døgnet

Jeg har et problem: døgnet har altfor få timer. Døgnet burde kanskje vært minst dobbelt så langt. Jeg har aldri lyst til å legge meg å sove - selv om jeg elsker å sove - fordi jeg har jo ikke fått gjort alt jeg vil gjøre i løpet av en dag. Dette problemet har jeg fremdeles, selv nå når jeg er sykmeldt og gir beng i alt av daglige rutiner, husarbeid, trening, generell fysisk aktivitet, sosialisering og så videre. Selv uten alt det i hverdagen så har ikke døgnet nok timer!

En perfekt dag, hvor jeg er både jobber og er flink og får gjort alt jeg vil kunne kanskje sett slik ut:
1 time morgenstell - dusjing, fiksing av utseende osv.
1 time kollektivtransport til jobb
8 timer jobb
1 time kollektivtransport eller gå hjem fra jobb
2,5 timer trening  (1,5 timer ren trening, resten ordne seg før/etter trening)
4 timer sosialisering med venner hvor vi spiller brettspill
4 timer lesing
3 timer Lego
2 timer film
1 time TV-serie
1 time blogging
2 timer WoW
2 timer snakke/kose/roligtid med kjæresten
1 time kosing med pusekattene
1 time husarbeid/rydding
0,5 time kveldsrutiner - ansiktsvask, tannpuss osv.
+ Uspesifisert antall minutter (les: timer) med surfing på mobilen

= 35 timer ++

Og jeg har ikke tatt med noe tid til mat! Eller søvn - og jeg trenger mye søvn! Og skulle jeg byttet ut jobb med skole i regnestykke ville lekser gjort at det ble lagt til enda noen timer. Og så må man på butikken, eller biblioteket. Kanskje må jeg til legen for noe, eller til politiet for å fornye passet mitt (a pressing matter these days). Og hvis å møte venner skjer utenfor heimen, så kreves enda et par timer med kollektivtransport. Jeg tror antall timer totalt til hobbyer kan fungere, men med varierende innhold fra dag til dag - noen ganger vil jeg heller se flere timer med TV-serier enn å orke å lese for eksempel...eller omvendt.

Og ting tar tid med meg. Lenger tid enn for vanlige folk. Uansett hvor mye tid jeg beregner, så bruker jeg alltid mer. Kanskje denne oversikten er altfor trang og.

Eneste jeg vet er at om jeg skulle gjort bare de viktige tingene - de voksne tingene - hver dag, så hadde jeg ikke hatt tid til hobbyer. Og jeg har altfor mange interesser og altfor mye morsomt å gjøre til at det kan fungere.

Jeg er iallefall veldig glad for at jeg ikke har barn. Da ville jeg jo ikke rukket noe som helst!

Hvordan ville ditt regnestykke sett ut? Sliter du med altfor få timer i døgnet, og press til å få gjort alt man "skal gjøre"? (Selvsagt gjør du det, hvem gjør vel ikke det...)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar