torsdag 26. mars 2015

Ukens stress! (Ukens mål)

Som en del av "gjøre hybelen fargerik og hjemmekoselig"-prosjektet lagde jeg meg en slags oppslagstavle av knallgul papp, hvor jeg har hengt masse fargerike ark og lapper på. Dette ble starten på prosjekt "få tilbake rutiner og få ting gjort". (Jeg liker prosjekter!) Slik ser det ut på veggen min hjemme nå:

(Klikk for større bilde)
Nederst er oversikt over ukens mål. Hvert mål har sin egen fargerike post-it-lapp. Når oppgaven er fullført føres den over til det blå arket "completed tasks". Denne delen, og forsåvidt også oversikten over rutiner (orange ark), gjør meg nå veldig stresset. Forrige uke gikk det så fint, og ved ukeslutt var det kjempemange fargerike lapper på det blå arket, og kun en oppgave som ikke var fullført. Denne uken kommer det til å være veldig mange igjen på det lysegule arket. Jeg har vært slått ut i to dager med hodepine og veldig trøtthet/slitenhet. Det eneste jeg har maktet å gjøre er å få meg på jobb. Ellers har jeg bare sovet.

Et av de aller viktigste målene denne uken var å komme meg på Aspergers gruppesamtale. Det antakeligvis viktigste temaet for meg var nemlig denne uken; hvordan takle stress. Jeg klarte ikke å komme meg dit. Hodet dunket og jeg var så sliten og trøtt. Jeg valgte å ta paracet og slappe av/sove frem til jeg måtte på jobb. Både gruppesamtale og jobb rett etterpå hadde blitt altfor mye med hodepine. Men da gikk jeg glipp av det veldig viktige temaet! Det stresser meg (doh!). Jeg trengte virkelig å være der denne gangen. Nå må jeg klare meg på egenhånd når det gjelder stress. Jeg føler likevel at jeg er litt på vei med det; nemlig med å begynne å sette fokus på hva som får meg for stresset og dermed gir meg nedetid. Det er likevel langt igjen til jeg kan fungere bedre.

Andre mål som antakeligvis ikke blir gjort denne uken: svømme+styrketrening, gåtur rundt Sognsvann (eneste målet jeg ikke fikk til forrige uke), to dager med 10 000 skritt, se ferdig Flexphil om Kant (8 videoer igjen), høre på forelesningene om Kant, farge opp håret.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal takle at jeg ikke får til målene mine. Jeg vet jeg har vært "syk". Jeg har jobbet mye - 4 dager - etter å ha vært borte fra jobb i en måned. Og jeg har tross alt fått gjort endel viktig. Likevel så er jeg sint på meg selv. Sint og skuffet, og bare lyst til å gi faen i alt og bare finne på morsomme ting og spise godteri og kose meg! Jeg må finne en måte å godta at jeg ikke kan få til/orke alt bestandig, og å klare å fortsette å gjøre bra ting selv om jeg blir litt nedfor. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar