torsdag 19. mars 2015

Hva vil jeg bli når jeg blir stor?

Jeg er 30, og aner fremdeles ikke svaret på dette spørsmålet.

Jeg har prøvd meg på grafisk design - utdanning, men fikk det ikke til.
Jeg har jobbet med IT-support i mange år - trivdes, men ble lei (ingen vei å gå videre).
Jeg har vært såvidt innom helsetjenesten (?) - jobbet som avlaster for bror med Asperger, samt på et botreningshjem for unge med Asperger (som nattevakt).
Jeg har gått tilbake til videregående voksenopplæring for å få studiekompetanse.
Jeg har forsøkt meg som universitetsstudent på Spesialpedagogikk - fungerte ikke, faller inn under "brukergruppen" fremfor de som kan hjelpe nevnte brukergruppe tydeligvis.
Jeg har snart jobbet i ett år i kafé - på toget, trives ikke.

Så hva skal jeg finne på videre?

Jeg vil gjerne fortsette å prøve å bli noe. Få meg en utdanning. Finne et yrke jeg faktisk føler jeg kan, mestrer og trives i. 

Men hva?

Jeg kommer til å søke på radiografi-studiet til høsten. Det er det eneste som virkelig frister nå. Det virker som et studie jeg kan klare; mye pugging - men "enkel" pugging, mye naturfag - som jeg faktisk er rimelig flink med (hvis en skal se på hva jeg fikk til/syntes var interessant på videregående voksenopplæring i fjor), og det er et veldig praktisk fag. Spes. ped som jeg forsøkte i høst var veldig mye å lese og forstå i dybden. Det fungerte ikke for meg.

For å klare dette studiet så bør jeg ha lån fra Lånekassen. Det fikk jeg ikke i høst og måtte jobbe altfor mye. Men for å få det trenger jeg flere studiepoeng (10 poeng). Derfor må (bør) jeg fullføre Exphil i vår. Jeg er registrert på faget og kan ta eksamen. Men det er under to måneder til, og jeg har såvidt startet å lese pensum, og jeg forstår veldig lite. Det kan selvsagt gå, men det er utrolig vanskelig. Jeg vet at hvis jeg vil noe sterkt nok, så får jeg det til. Og med min nye hybeltilværelse så har jeg mer stillhet og ro, samt orden og rutiner, til å kunne klare å studere iallefall.

Dette gir meg to store spørsmål: 
1. Er radiograf det jeg ønsker å bli (og jobbe med resten av livet)?
2. Er det noen andre linjer/yrker som jeg kan søke på (noe annet som kan være av interesse om jeg ikke kommer inn på radiografi)?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar