torsdag 28. april 2016

William Shakespeare: Hamlet

Altså, det å plukke opp et klassisk teaterstykke for å lese fra perm til perm, det er en liten dørstokkmil i seg selv. Samtidig har jeg jo veldig lyst til å lese alle disse klassikerne. Selv om bare en liten del av boka sto på pensumlista, så måtte jeg selvsagt lese hele. Hvem leser bare enkeltdeler av en bok?

Hamlets far, kongen av Danmark, er drept og hans onkel har overtatt både tronen og giftet seg med enken. En kveld får Hamlet se et gjenferd som gir seg ut for å være hans avdøde far. Den tidligere kongens gjenferd forteller Hamelt at han ble drept av Claudius (nåværende konge), og ber Hamlet om å ta hevn.

Hamlet er et av de mest kjente stykkene av Shakespeare, og historien burde være kjent for alle. Jeg er ikke som alle andre, og kunne derfor ikke historien fra før. Jeg slet også, som alltid med klassikere, å få med meg alt som skjer. Her var det ikke språket som ble vanskelig for meg, men fraværet av beskrivelser - både av karakterene og hendelsene - da alt foregikk i replikkform. Jeg trenger definitivt mer øvelse i å lese klassikere, og å kanskje ta meg mer tid for å fokusere og forsøke å skjønne hva jeg leser mens jeg leser det. Ellers måtte jeg mange ganger smile av godt formulerte setninger/replikker, og det var fint å faktisk lese det utrolig kjente sitatet "To be, or not to be: that is the question.".

Oppsummert: God historie, godt fortalt, men savner beskrivelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar