søndag 3. april 2016

Emily Henry: The Love that Split the World

Dette er min tredje bok fra OwlCrate, og den første boken jeg faktisk hadde hørt om - og gledet meg til. Det tok sin tid før jeg fikk startet på den siden lese-haugen(e) blir større og større hele tiden. Men jeg kom meg i gang til slutt.

The Love that Split the World handler om Natalie Cleary, som store deler av livet har opplevd besøk av "bestemor" om natten. Bestemor har fortalt historier med dypere mening. Etter en vellykket psykoterapi har bestemor sluttet å komme om natten. Men en dag er hun plutselig der igjen, og advarer Natalie om at hun kun har tre måneder på seg for å redde han. Samtidig begynner hun å se rare endringer i verden, og skjønner etterhvert at hun går mellom forskjellige verdener. I en paralell verden treffer hun Beau, og faller hodestups for han. Hun har kun tre måneder før hun ikke lenger kan gå mellom verdener, og tre måneder og redde en hun ikke aner hvem er.

Jeg må dessverre si at jeg ble skuffet over denne boken. Ikke av handlingen, egentlig, selv om jeg slet litt med å bli oppslukt av den. Jeg falt heller ikke helt for karakterene. Samtidig var det en ok historie, med helt greie karakterer. Jeg føler ikke at tiden jeg har brukt til å lese den er bortkastet, og det er jo noe. Det som irriterte meg mest var det dårlige språket. Setningene var ofte veldig lange, med mange innskutte setninger, og uten egentlig en god og konsis struktur. Flere ganger endte jeg opp med å måtte lese om igjen en setning eller lite avsnitt flere ganger før det ga mening. Jeg tror både språket og handlingen bærer preg av at dette er en debut av en veldig ung forfatter.

Oppsummert: En helt grei debut young-adult-bok av en ung forfatterinne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar