torsdag 18. februar 2016

Rainbow Rowell: Carry On

(Beklager på forhånd engelske ord og tullete internettspråk, men det blir lett slik med fanfiction som tema.)

Jeg fikk anbefalt boka Fangirl tidlig i skoleåret, fordi: geek, fankultur, fanfiction, asperger, weird girl. Fangirl falt virkelig i smak, jeg følte meg virkelig hjemme i den boka. Hvorfor jeg snakker om Fangirl? I Fangirl skriver hovedkarakteren Fanfiction, om en bokserie som kan minne veldig om Harry Potter. Mellom hvert kapittel fikk vi smakebiter både fra denne bokserien og fra hennes fanficion kalt Carry On. Forfatteren Rainbow Rowell bestemte seg så for å skrive denne fanfiction-historien til en bok.

I Carry On møter vi Simon Snow, som går åttende året på magikerskolen Watford. Simon er "the chosen one" og The Mage sin yndling og fostersønn, men klarer ikke å kontrollere magien sin. Han bor på rom sammen med sin nemesis Baz, som er vampyr. Baz feiler på å møte opp på skolen i starten av skoleåret, og Simon mottar beskjeder fra spøkelset til moren til Baz i hans sted. Dette er starten på et mysterium som de to romkameratene må slå seg sammen for å løse.

Carry On lover vampyrer og slash (homofil) action. Right up my alley med andre ord! Jeg har så langt ikke blitt skuffet av noen av bøkene til Rowell, og ble heller ikke det her. Jeg ble særlig glad for å oppdage at Simon ikke var i nærheten av Harry Potter (jeg liker ikke den karakteren), Snow var både normal og "tøff og bøff" på en gang. Ikke en pinglete too-good som Harry. Og vampyr-rollen til Baz var god. På den andre siden så er Carry On litt for lik Harry Potter bøkene for "my liking". Men sidene fløy unna, spesielt var de kjappe når Simon og Baz finner hverandre. Oh my!

Oppsummert: Dette er god fanfiction! Om det er kvalitetslitteratur er en annen sak. I ship Simon and Baz!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar