mandag 22. februar 2016

Lena Coakley: Worlds of Ink and Shadow

Dette var min andre bok fra OwlCrate, og jeg ble litt skeptisk da jeg mottok den. En til bok med historisk grunnlag, med ekte historiske personer som karakterer? Jeg håper neste bok ut i denne "bokklubben" har et litt mer spennende premiss. Jeg har ingen kjennskap til Brontë-søsknene, bortsett fra at jeg kjenner dem ved navn. Jeg har ikke lest hverken Wuthering Heights eller Jane Eyre. Det skal jeg selvsagt få rettet på etterhvert, men jeg leste denne boken uten noe utgangspunkt.

Worlds of Ink and Shadow er historien om Brontë-søsknenes barndom/tenår, og hvordan de skaper magiske verdener ved hjelp av historier. Om Verdopolis hvor flotte og fjonge menn og kvinner lever, koser seg på ball i fine klær, gifter seg og dør for å finne plass til nye karakterer. Og hvordan en grisk skapning gjør livene deres vanskelig ved å gi dem en døråpning inn i denne magiske verdenen. Etterhvert blir kostnadene for å være en del av Verdopolis for høye, og kjærligheten til de imaginære karakterene deres blir for stor.

Jeg gikk inn i historien med rimelig lave forventninger, og fant en bok som dro meg inn og vekte interessen min for Brontë-søstrenes litteratur. De imaginære karakterene som Verdopolis spinner rundt er tatt fra Brontë-søstrene sine verk, eller "rester" av dem (hvor karakterene opptrer i flere bøker, men med forskjellig navn og historie). Det hadde kanskje gitt meg mer om jeg hadde kjent til figurene fra før, men samtidig så er dette nå blitt en base for meg som jeg kommer til å ta med meg gjennom litteraturen til Brontë-søstrene - selv om den ikke nødvendigvis er så veldig sannferdig. Det eventyrlige med vandring mellom verdener ble gjort på en god måte, og ga en god fortelling. Jeg tror jeg lett kunne lest boka på en dag, den var både lettlest og dro meg videre hele tiden.

Oppsummert: Godt fornøyd med en bok jeg trodde skulle bli kjedelig. Magisk og interessant. Gir lyst til å lese bøkene til Brontë-søstrene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar