mandag 8. februar 2016

Homer: Odysseen

På pensum i vår står det mange litteraturhistoriske verker. Utdrag av litteraturhistoriske verker. Jeg liker ikke å lese utdrag av bøker, og har ikke lyst på spoilers utover skoleåret. Starter jeg først på en bok synes jeg at den skal leses ferdig. Dessuten er bøkene viktige klassikere, og de vil jeg jo gjerne lese uansett. Derfor har jeg lest Homer: Odysseen. Fra start til slutt, til og med inkludert forord og "om forfatteren og samtiden".

Odysseen ble skrevet i den greske oldtiden, rundt 700-800 år f. Kr. og er i en dikteform som ble fremført av skalder. Totalt er det 24 "sanger" i denne historien med verselinjer fremfor normal setningsoppbygging og avsnitt. Med andre ord en meget uvant måte å lese en bok for et moderne menneske. I tillegg er det en meget anderledes hverdag vi møter i historien. Dette gjør det tungt og vanskelig å lese og skjønne hva Odysseen handler om, og jeg vil derfor ikke forsøke å gi noe referat her

Jeg slet mye med å få med meg hva jeg leste. Jeg skumleste hovedparten av boka uten å ane hva jeg egentlig leste. Men noen kapitler da historien er på topp, var faktisk rimelig interessante og lette. På et eller annet vis klarte jeg å fullføre boka på ok tid, og jeg kan nå stolt si at jeg har lest denne ultimate klassikeren. Jeg kan likevel ikke si at jeg likte hva jeg leste, men jeg føler at den var verdt å lese rett og slett for lærdommens skyld.

Oppsummert: Odysseen er kun for spesielt interesserte, som "skryteobjekt" eller for å ha lest pensum.

(Nå viser det seg at jeg muligens har lest feil Homer-bok; at det egentlig var Illiaden jeg skulle ha lest. Pensumliste og studieplan er ikke helt enig med foreleser. Jeg håper jeg slipper å lese Illiaden også!)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar