torsdag 31. desember 2015

Julelektyre

I år koser jeg meg med å lese julebøker i julen. Selvsagt er noen av de gjenlesninger. Julen handler jo tross alt om tradisjoner. Jeg har kost meg hver eneste kveld i advent med Jostein Gaarder's Julemysteriet, lest høyt av Anders. Nå er det ikke så mange år siden sist jeg leste denne kalenderen, men det var koselig å bli lest til hver kveld. Han har også lest en av mine barndomsfavoritter Den vesle bygda som glømte at det var jul, av Alf Prøysen. Et koselig dykk i barndomsminner. Den var både morsom og søt, også nå som jeg er voksen. Mamma hadde egentlig funnet frem Prøysen sin bok for at søstra mi skulle lese den for dattera si, men det ble altså kjæresten min som leste den for meg i stede.
Gode minner!
Jeg har også fått lest en ny bok, og to veldig gamle julehistorier. Jeg begynte først på Charles Dickens A Christmas Carol: and Other Holiday Treasures. Dette er en samling med fem av Dickens juleklassikere, fra han startet sin tradisjon med å gi ut en julehistorie hvert år i 1843. Jeg leste A Christmas Carol og The Chimes, men jeg trengte en pause etter disse to historiene. Det tok rett og slett veldig lang tid å lese de, med en "kronglete" og gammeldags engelsk. I pausen leste jeg Let It Snow i løpet av to dager. Dette er et samlingsverk av tre av dagens mest populære YA (young adult) forfattere; John Green, Maureen Johnson og Lauren Myracle. En veldig lettlest bok, med godt varierte historier om ungdom som finner kjærligheten i jula, mens en snøstorm herjer vilt. Koselig ungdomsromantikk liker jeg godt.

Har du lest noen julebøker denne julen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar