onsdag 16. desember 2015

Fables

Vertigo Comics har virkelig gjort det stort med serien Fables, og de etterhvert mange bi-seriene og ekstra-utgivelsene. Seriens skapere er Bill Willingham og Mark Buckingham, og gjennom serien(e) får veldig mange artister slippe til i denne fantasifulle tegneserieverden.

Hovedserien, "Fables", ble avsluttet tidligere i år etter 13 år. Totalt i denne serien ble det utgitt 150 blader, eller 22 volumes. Men det er ikke alt denne serien inneholder, for etterhvert som årene gikk poppet det frem nye bi-serier, samt to enkeltutgaver. Jack of Fables med ni volumes, Cinderella har to volumes og Fairest har seks volumes (inkludert den unummererte "Fairest in all the Land"). Totalt altså hele 41 volumes med Fables. Pluss én illustrerte romaner.

Hvorfor skriver jeg så mye om denne serien? Jo, da jeg startet å lese tegneserier våren 2013 var denne serien av de første jeg begynte på, etter anbefaling fra Anders. Det var på en måte Fables som dro meg inn i tegneserie/graphic novel-lesingen (Fables + The Walking Dead + Bone). Og nå, to og et halvt år senere er jeg faktisk ferdig med serien. Serien og alt det andre. (Nei, det er ikke helt riktig, jeg mangler Peter & Max - romanen, men den blir litt utenfor siden den ikke har samme format.) Jeg er iallefall ferdig med de 41 volumene som er den store eventyrverdenen Fables. Det høres kanskje ikke så mye ut å lese 41 tegneseriebøker, men disse har veldig mye skrift og har for min del vært meget trege å lese. Det er på en måte litt godt å endelig ha kommet seg gjennom alt.

Fables handler om en verden hvor alle verdens eventyrfigurer eksisterer samtidig, og flere har flyttet inn til vår verden fra sin verden Homelands på grunn av krig. De menneskeliknende fablene bor i en egen bydel - Fabletown - i New York, mens dyreskikkelser og andre skikkelser bor på "the Farm". Fablene kan ikke dø så lenge de er populære i menneskeverden. Og ut fra dette premisset utspinner det seg utrolig mange historier og tråder. Det finnes jo så utrolig mange eventyrfigurer å ta av!

Fables skal være eventyr og humor i god blanding, ispedd litt spenning. Og det er kult å se kjente og kjære eventyrfigurer bli lekt med på denne måten; de blir blandet sammen og får egne eller sammenflettede historieforløp. I utgangspunktet er dette en god serie, og anbefales for alle som er interessert i eventyr. Dessverre så lider serien under for-mange-røde-tråder som skal sammenflettes hele tiden, og for mange historier å holde rede på. Jeg slet iallefall innimellom med å vite hva jeg leste om, fordi jeg ikke husket hva som hadde skjedd tidligere i akkurat det historieforløpet, for det var kanskje et par volumes siden. Jeg er ikke så fan av veldig mye tekst per side i graphic novels - skal det være så mye tekst kan jeg jo like gjerne (heller!) lese en god bok, og i Fables er det vel mye tekst synes jeg. Hver bok er et lite prosjekt i seg selv. Og med 41 volumes totalt så blir det utrolig mange ord!

Fables fortsatte som nevnt i diverse bi-serier. Jack of Fables var et særdeles humoristisk innslag i universet, med alle verdeners og unvisers viktigste og mest sexy mann Jack. Jack har to interesser: sex og penger, og gjør alt for å få det han vil ha. Han kommer slik opp i mange morsomme situasjoner. Jack of Fables er en mer lettlest serie enn selve Fables, og den blå kua er absolutt fantastisk dorky.

Fairest var en serie som skulle hylle damene i Fables-verdenen. Og det startet greit. Men de to siste volumene eide ikke snev av sterke/viktige damer, og hovedpersonene var alle sammen menn. Noe gikk veldig galt her! Jeg er dame, så selvsagt irrriterer det meg. Fairest in all the Land, et enkeltstående volum, var derimot en av de beste i hele serien.

Cinderella 1 og 2 husker jeg egentlig ikke at jeg har lest, men jeg har visstnok gjort det. De kan derfor ikke ha gjort særlig inntrykk på meg, annet enn "en i mengden av Fables-bøker".

Selvsagt så ville ikke Vertigo gi seg helt med dette universet; det har jo tross alt solgt som bare det! Så nå finnes det et skjerm-spill, og de har begynt på enda en spin-off! Selvsagt. Så når jeg endelig egentlig er ferdig med å lese, så lager de en ny historie. Den nye historien heter Fables: The Wolf Among Us, og har en mye mer spenningsladet krim-noir stil. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg fant faktisk denne nyeste bi-serien mer interessant og spennende enn det meste av det andre som er utgitt i Fables universet. Så det blir spennende å lese videre, faktisk. 

Hvis du har lyst til å prøve deg på å lese tegneserier, som ikke er typisk "comics" med superhelter, så er Fables et godt sted å starte. Hvis du ikke blir avskrekket av mengden bøker som er gitt ut da...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar