lørdag 4. juni 2016

Stephanie Perkins: Anna and the French Kiss

Jeg har så mange young adult-bøker jeg har lyst til å lese, men så altfor liten tid. Denne boken fikk jeg ekstra insentiv til å lese da jeg brukte den til read-the-rainbow-prosjektet mitt i mai. Da den ble valgt ut som juni-bok i en gruppe jeg er med i på Goodreads så var det bare å starte. Å fullføre den var ingen problem, den ble lest på et par-tre dager.

Anna and the French Kiss handler om Anna hvis foreldre sender henne av gårde for et skoleår i Paris. Hun synes foreldrene er svært urettferdige, og liker ikke sin nye hverdag i Europa, langt fra venner og alt det kjente. Men klassen tar henne godt imot, og en spesielt kjekk gutt får henne ut av skallet, ut av soverommet og ut for å oppdage kjærlighetens hovedstad.

Dette høres meget klisjé ut, men forfatteren har til stor grad unngått det verste sølet. Anna and the French Kiss er faktisk en rimelig søt bok. Selv om startpunktet for historien er veldig etter malen (ung jente - nytt miljø - utrolig kjekk gutt), så føler jeg resten av boka viker godt unna det. Her er det mer hjerte, smerte og mindre sukkersøtt kliss. Samtidig er den ikke for full av tenåringsangst eller tårevåte partier heller. Jeg synes forfatteren har fått godt frem hvor usikker man blir av forelskelse, og hvor lett det er å feiltolke følelser man synes det er vanskelig å sette ord på.

Oppsummert: Hjerte og smerte, uten for mye klisjéer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar