torsdag 9. juni 2016

Sommerjobb?

Jeg har hatt praksis på biblioteket på Høgskolen i Lillehammer helt siden mandag. Og helt siden mandag har det vært snakk om en mulig sommerjobb for meg. De trengte folk fort til et prosjekt som skulle gå i sommer, og det var ikke lett å få tak i noen. I dag ble det klart at NAV heller ikke hadde noen aktuelle for denne midlertidige stillingen. Så i dag fikk jeg da altså tilbudet om ha en faktisk jobb der. 

Det hadde vært utrolig fint å kunne sette på CV-en; relevant arbeidspraksis mens jeg studerer. Det er jo det alle studenter vil ha, er det ikke? Men så var det alle de mange grunnene til at jeg ikke kan ta jobben da... Først av alt det faktum at jeg er ustabil til tusen, og tviler på at jeg kan klare å holde på den; ei heller praksisutplasseringen. Så var det det med at jeg skal ta igjen det aller meste av pensum fra i vår, og gå opp til konteeksamen (som jeg ikke aner når er) til høsten. Og jeg får støtte fra Lånekassen fordi jeg er for psyk til å kunne jobbe i sommer. Jeg vet ikke hvordan det ville blitt påvirket hvis jeg likevel hadde valgt å jobbe litt. Til slutt er det jo dette med å ikke gape over for mye. Jeg tar både praksis og pensumlesing i hele sommer. Det er dumt å legge til enda mer stress til det hele.

Men dæven så vanskelig det er å si nei! Samme som når man faktisk har en jobb og blir spurt om å ta ekstravakter - det er nesten umulig å si nei. Det var ingen andre enn meg som kunne ta denne jobben, så jeg følte meg veldig presset til å ta den.

Jeg sa likevel nei. Jeg kan ikke ta det på meg. Jeg må konsentrere meg om skolen. 

Sjefen på biblioteket har ikke helt slått det fra seg enda, selv om jeg sa nei. Han vil se det an litt i neste uke. Se hvor mye jobb det faktisk er snakk om (om det er 4-6 uker, eller kanskje mye mindre). Men jeg har i alle fall vært flink jente å takket nei.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar