onsdag 8. juni 2016

Becky Albertalli: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda

Simon vs. the Homo Sapiens Agenda er en av mange, mange bøker som jeg har funnet på Goodreads. Goodreads er en av de appene jeg frekventerer mest, sammen med Instagram. Her finner jeg massevis av fristende bøker. Dette er en av dem. Jeg tror jeg kjøpte boka i februar eller noe i en ordentlig butikk (kjøper jo tilnærmet kun bruktbøker), men det er altså først nå jeg har fått lest den.

Denne boken handler om Simon, en homofil tenåringsgutt. Har et okay liv med mange venner og en god hobby i skolens teater. Simon er også lettere forelsket i Blue, som han har blitt kjent med på internett, men som han vet går på samme skole. Ingen av de to guttene er ute av skapet annet enn til hverandre. Når Simon en dag glemmer å logge ut av skolens PC får klassens klovn Martin se meldingsutvekslingene hans med Blue. Dette starter en periode med utpressing, og det blir vanskeligere og vanskeligere å holde legningen og Blue hemmelig.

Hvorfor må alle YA-bøker om homofile gutter ha sentrum i skolens teater? Det er irriterende at de spiller på denne stereotypen! Jeg fikk en del assosiasjoner til Will Grayson, Will Grayson av denne røde teater-tråden, og det er ikke positivt. E-postutvekslingen som vi får i annethvert kapittel var derimot verdt irritasjonen. Jeg har en tendens til å like SMS-er, e-poster og chatter i romantiske bøker, mye fordi det for meg er en meget realistisk måte å snakke med mulige romantiske forbindelser. Jeg føler meg hjemme når disse hjelpemidlene blir tatt i bruk! Dette gjør det også lettleselig.

Oppsummert: Simon vs. the Homo Sapiens Agenda er en god bok, men spiller litt for mye på stereotyper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar