fredag 4. september 2015

Fra bok til film

Jeg liker både å lese boken og se filmen. Det spiller egentlig ingen rolle i hvilken rekkefølge. Når jeg leser en bok så får jeg veldig lite bilder i hodet mitt, jeg klarer ikke å se for meg hvordan ting ser ut. Derfor liker jeg å se filmatiseringer av bøker. Og så er det interessant å se hvordan andre ser for seg en bok, og hvordan de løser det visuelt. I tillegg er jeg jo veldig glad i både å lese og se film; to hobbyer som på denne måten passer godt sammen.


Jeg holder for tiden på med å lese Skammar-serien av Lene Kaaberbøl, og i går slappet jeg og Anders av i senga med denne filmen på laptopen. Jeg synes filmatiseringen av Skammarens Dotter var veldig god, selv om mye var endret fra bok til film. Såpass mye var nemlig endret at det var spennende å se hva som skjedde - jeg visste jo langt fra alt selv om jeg hadde lest boka først! Filmen hadde mye mer fart og spenning enn boka - passende for "popcorn-kino". I denne boka var det ikke så veldig mye hokus-pokus (magi, fantasy-verdener ol.) som kan være vanskelig å fange på film, så jeg føler at det var en enkel jobb å overføre boka til film. Ellers vil jeg si at skuespillet var godt, og stemningen i filmen var riktig. Fornøyd med både bok og film!


Cirkeln er første bok i Engelsfors-trilogien, en svensk fantasy-serie jeg nylig ble ferdig med. Serien er skrevet av Mats Strandberg og Sara Bergmark Elfgren. Denne boka (bøkene) synes jeg var veldig midt på treet. Spesielt irriterte det meg at de såkalte videregående elevene oppførte seg som små drittunger til enhver tid - mer passende for ungdomsskoleelever. I filmen var dette gudskjelov "rettet opp", og karakterene fremsto som rimelig normale og oppegående ungdom. Men karakterene ble kanskje også "blassere" (endimensjonale) fremstilt i filmen enn i boka. I denne historien er det mye magi, og det krever mer av filmatiseringen. Jeg synes mye av det ble godt løst, men langt fra alt. Cirkeln fikk et litt amatørmessig preg til tider. Det er ikke akkurat en Hollywood-produksjon med heftig CGI. Det manglet endel viktige elementer i filmen, bla. en viktig karakter, og dette drar filmen noe ned. Mulig man må ha lest boka for å få noe ut av filmen. Men jeg tror faktisk jeg likte filmen bedre enn boka i dette tilfellet -  begge var middelmådige.

Jeg har lest endel om pensum vi skal gjennom de neste tre årene på Bibliotek- og Informasjonsvitenskap, og etter hva jeg har skjønt skal vi lære endel om filmatisering av bøker. Jeg håper virkelig det, for det er interessant!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar