tirsdag 8. september 2015

Roe ned

Jeg prøver å lære meg å roe ned i mellom slagene. Å lære meg selv å kjenne, ved hjelp av min nye diagnose. Å skjønne og takle at jeg faktisk ikke orker like mye som normale folk. At jeg må ta hensyn til det. Ta en hel dag eller to av til kun å være hjemme og slappe av. Iallefall når jeg har vært mye sosial. Eller jeg har fått litt lite søvn.

I dag er en slik dag. Jeg har vært sosial fem dager på rad. Og jeg har sovet altfor lite mange netter på rad. Fra fredag til lørdag var jeg sosial i ca. et helt døgn i strekk, med kun fem timer søvn om natta. Og jeg kjørte på med sosiale aktiviteter både søndag og mandag, i tillegg til skole og underskudd av søvn også disse nettene. Slik blir jeg veldig sliten av.

Da jeg begynte på skolen i høst prøvde jeg meg på en regel om "ikke to sosiale dager etter hverandre". Men så er det så mye morsomt som skjer. Og nå som jeg faktisk er litt oppegående så vil jeg jo gjerne være sosial! For selv om det er slitsomt så liker jeg det jo veldig godt også.

I dag skulle jeg egentlig møte klassevenner på skolen klokka ni, for å sitte å lese. Vi hadde fri i dag, men ville være flinke å lese pensum på skolen. Men da jeg prøvde å våkne i dag tidlig viste det seg å være vanskelig...å våkne altså. Jeg sover så urolig, at selv om jeg sover i over åtte timer, så er det langt fra åtte timer ordentlig søvn. Jeg måler søvnmengde og kvalitet med Fitbit-klokka mi, og den sa at i natt hadde jeg sovet 7,5 timer. De fleste ville klart seg fint på det. Jeg trenger mer. Etter flere netter med søvnunderskudd måtte jeg rett og slett bruke fridagen min på å få tatt igjen litt søvn.

Etter tre ekstra timer på puta våknet jeg mye mer opplagt. Og mer opplagt og i bedre humør ble jeg av å ligge i senga med kaffe, en veldig god bok og med en herlig kosete Pixie-pus i nesten tre timer. Sånn burde hver eneste dag starte synes jeg.

Jeg kommer til å bruke resten av dagen i dag til å slappe av og. Anders er på jobb nå, og reiser rett til en kompis for rollespillkveld etterpå. Så jeg har huset for meg selv i hele dag. Det blir stille og godt. Jeg håper å få lest en god del i Evna (se forrige innlegg), og prøve å få motivasjon til å lese pensum i et par timers tid også. Men "slappe av", "roe ned" og "avstresse" er stikkord for dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar