torsdag 27. august 2015

Gjennomføring

Jeg er ekstremt dårlig til å følge opp ting. Jeg kan starte på noe, være ivrig for å få i gang noe, eller snakke i det vide og brede om store og morsomme planer jeg har. Men så klarer jeg ikke å fullføre, gjennomføre. Eller som her i bloggen, så kan jeg skrive om noe som skal skje, eller kanskje noe jeg gruer meg til, men så sier jeg ikke en dritt om hvordan det gikk eller om opplevelsen ble bra. Det ender opp med å høres ut som om jeg bare planlegger, men aldri gjør. Og ofte så er det også sant. Spesielt sosiale ting. Jeg planlegger, gjerne med folk, gode venner, og så avlyser jeg i siste liten og skuffer eller sårer de som faktisk har orket å holde seg til meg etter x antall skuffelser i fortiden. Jeg er flink til å planlegge. Jeg er enda flinkere til å drømme. Men jeg får liksom ikke til å gjøre noe.

Dette ble kanskje litt rotete, men jeg forsøker å forklare hva som gjør at jeg ofte skriver om planer her på bloggen, men at jeg "glemmer" å oppdatere om hvordan det faktisk gikk. Slik som denne "bli-kjent-festen" jeg skulle på i helgen som var. Den jeg gruet meg til. Jeg dro! Og det var mye jeg kunne skrevet om, men som jeg aldri skrev noe om. Jeg kunne skrevet om alt som faktisk endte opp å bli dumt, kjipt, vanskelig, som fikk meg veldig usikker. Jeg kunne skrevet om at ting løste seg etter en stund likevel, folk kom, folk var koselige og sosiale. Jeg kunne skrevet om at jeg ikke taklet å være der særlig lenge, siden de få jeg hadde snakket med før denne kvelden dro veldig tidlig og jeg ikke ante hvem jeg kunne "henge" meg på. Jeg kunne skrevet om at kvelden var bra tross mye usikkerhet og en tidlig kveld. Men jeg skrev ikke om noe som helst. Jeg ville jo, men så gjorde jeg det ikke likevel. Jeg klarte liksom ikke å sette meg ned for å skrive noe. Og dagene gikk og det virket dummere og dummere å skulle skrive noe om det. Slik som det ofte blir, synes jeg.

Bloggen er jo egentlig ikke så viktig. Det at jeg glemmer, eller ikke klarer, å oppdatere her er ikke verdens undergang. Det er viktigere at jeg gjennomfører andre planer. Slik som å dra ut og møte folk. Ikke avlyse sosiale ting. I dag hadde jeg en slik sosial plan som jeg gruet meg veldig til, men som jeg ville og måtte gjennomføre. Jeg skulle møte ei fra Asperger-gruppa for en kaffe etter skolen. Jeg var jo nesten aldri på disse møtene, og har ikke hatt noe kontakt med henne siden gruppetimene. Men nå skulle vi altså dra på kafé og skravle. To jenter som ikke kjenner hverandre og som begge sliter med sosiale settinger. Skummelt! Men jeg dro, jeg var flink, jeg klarte det, og det var koselig. Vi snakket masse om skolen og om norske fantasy-bøker. Så dette klarte jeg, iallefall denne gangen. Så får vi håpe at jeg kan være flink å gjennomføre også neste gang en slik mulighet skulle komme min vei!

Jeg vil ikke bare drømme og legge planer. Jeg vil gjennomføre. Og jeg vil blogge om det etterpå. Jeg vil drømme, planlegge, gjøre og dele opplevelsene mine!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar