fredag 28. august 2015

Bokhøsten: Norsk fantasy

Det er "endelig" høst. Høst er tiden for mørke, stormfulle kvelder. Kvelder hvor en sitter innendørs godt plantet i sofaen, inntullet i et pledd og med en rykende varm kopp te, og med en skikkelig god bok i hendene. Nå er det riktignok en fantastisk fin sommerdag ute i dag, en av sommermånedenes siste dager, men høsten er rett rundt hjørnet.

Bokhøsten er egentlig allerede igang. Tonje Tornes sin Kire 2: Forbannet har nettopp kommet ut i butikkene. Den første boken i Kire-trilogien kom i 2013, så det var på høy tid at oppfølgeren kom. Kire-serien er veldig typisk norsk fantasy, med en målgruppe som er nærmere "tweens" enn "young adult". Dette gjør at historien er rimelig enkel, og språket likeså. Men Hulder var interessant og god nok til at jeg gleder meg til fortsettelsen i Forbannet.

"Erik er på fjelltur med moren sin. Hun dreper en kvinne de begge ser som en hulder, men polititet er av en annen oppfatning. Moren havner på psykiatrisk sykehus i Sirdal. Erik og faren flytter til en gammel gård i nærheten. Der skjer det underlige ting. En jente sniker seg rundt. En lettkledd jente med hale." - Gyldendal.

Ravneringene av Siri Pettersen er en av de aller beste bokseriene jeg har lest. Den er virkelig perfekt, med et veldig godt språk, en spennende og interessant historie og et godt beskrevet fantasyunivers. Ravneringene passer godt for de litt eldre ungdommene, samt for voksne. I denne serien har det så langt kommet ut to bøker, og i slutten av oktober kommer en antakeligvis spennende avslutning i trilogiens siste bok. Jeg gleder meg veldig til å lese Evna i senhøst!

"Femten vintre gammel får Hirka vite at hun er et odinsbarn - en halelaus råttenskap fra en annen verden. Foraktet. Fryktet. Og jaget. Hun aner ikke lenger hvem hun er, og noen vil drepe henne for at det skal forbli en hemmelighet. Men det finnes verre ting enn odinsbarn, og Hirka er ikke den eneste skapningen som har brutt gjennom portene..." - Gyldendal

Jeg leste både Hulder og Odinsbarn til særemnet mitt da jeg tok studiekompetansen i fjor, og angrer definitivt ikke. Jeg har blitt skikkelig hektet på norsk/skandinavisk fantasy-litteratur siden den gang. Nå for tiden leser jeg Skammar-serien (Skammarens Dotter ble nylig filmatisert), en dansk fantasyserie skrevet av Lene Kaaberbøl.  Jeg har riktignok bare fått tak i de to første bøkene enda, men loppemarked-sesongen er rett rundt hjørnet og jeg håper å finne resten der.

Hvis du har noen gode fantasybøker å anbefale meg, så ikke nøl med å legge igjen en liten kommentar. Jeg har egentlig altfor mye å lese, men det er alltid fint å oppdage nye titler!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar