onsdag 21. oktober 2015

Ravneringene: Evna

For litt siden fikk jeg denne fine boken i posten med bakgrunn at jeg er "bokblogger". Nå er det riktignok ikke bare bøker jeg blogger om, men innimellom må man bare dele godbitene man finner med "hele verden". Ravneringene er en slik juvel av en serie; denne trilogien er av de aller beste bøkene jeg har lest faktisk! Jeg anbefaler alle på det varmeste å lese bøkene til Siri Pettersen. Bok tre er nå ute i butikkene - serien er nå (dessverre) ferdig - så det er bare å løpe og kjøpe hele trilogien!

Evna (Ravneringene 3) av Siri Pettersen:

Dette er en slik bok man ikke kan legge fra seg. Jobb, skole, viktige gjøremål, fritid, alt må vike for å følge Hirka sin kamp. Når siste side er lest er det bare å begynne å mase på forfatteren sin neste bok på sosiale medier!
Siri Pettersen har skapt flere fantasifulle verdener i denne serien. Alt virker så jordnært og ekte, selv når fantasyelementene kommer til syne. Selv om verdenen til tider er anderledes enn vår, er det ikke vanskelig å leve seg inn i historien. Haler, ravnenebb og evna føles naturlig - verden er bare sånn.
Ofte er det jo slik med serier at de blir dårligere etterhvert, og at siste bok er en skikkelig nedtur og alt bare blir feil. Dette er ikke tilfellet med Evna! Her holdes spenningen, fantasien og følelsene på topp helt til siste side. Jeg føler ikke at forfatteren tok noen "enkle" utveier og klarte å runde av alle historieforløpene på en god måte.
Også må jeg nevne språket! Jeg er veldig glad i et godt språk, og selv om jeg godt kan like bøker til tross for et særdeles ræva språk (Twilight) så er språket veldig viktig. Språket i Ravneringene flyter utrolig godt, det er voksent og velskrevet. Både en herlig historie og et godt språk, det kan vel ikke bli bedre enn det?

Jeg venter i spenning på filmatisering av denne serien, mens Anders har veldig, veldig lyst på et rollespill basert i disse verdenene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar