søndag 18. oktober 2015

Ramaskrik 2015

Ramaskrik er over for denne gang, dessverre, men jeg håper det ikke er siste gang vi tar turen hit til Oppdal i oktober for å se film. Det har vært fire fine dager, med mye god film. Ramaskrik viser godt hvor utrolig variert skrekkfilmsjangeren er; fra rolige kjærlighetsfilmer med en overnaturlig tone, til psykadelisk slasher, til gufne spøkelseshistorier og mye mer! 

For min del blir det mer latter enn gisp og *gjemme seg bak puta*-øyeblikk. Jeg blir ikke lett skremt av film. Jeg synes det er gøy å se hva psyke hjerner kan komme opp med når det kun gjøres for underholdning (det er skremmende å vite at det finnes folk som faktisk kan finne på å utøve disse psyke tingene på mennesker og dyr, men det er en helt annen sak!). Film er underholdning; i skrekkfilmverdenen er grusom torturering "morsomt". 

Ramaskrik bød på mye storfint besøk i år, fra hele verden faktisk. Regissører, produsenter, skuespillere og mer var flydd inn fra blandt annet Los Angeles, Australia og England. Ikke at det er snakk om noen store kjendiser eller kjente navn, men moro er det likevel! De to norske filmene, Grendel og Villmark 2, hadde selvsagt også introduksjoner og Q&A av både regissører og skuespillere. 

Utekino (Villmark 2) fikk de til og. Det var veldig god stemning ute i svarteste skogen uten noe som helst lys eller lyd fra omverdenen. Masse folk tok på seg tykke klær og pakka seg inn i varme pledd for å tåle kulden i en og en halv time. Jeg tror det gikk fint for de fleste. Jeg hadde på meg nok klær, ble litt småkjølig på tær og i rumpa (god lufting fra under stolen, der hadde jeg jo ikke pledd), men det var en veldig frisk og god opplevelse etter veldig mange timer inne i en vel varm kinosal. Jeg gikk rett og kjøpte meg en saftis da jeg kom inn igjen, så jeg kan ikke ha fryst særlig. 

Som nevnt i forrige blogginnlegg viser Ramaskrik også gode kortfilmer før mange av filmene sine. Mange veldig gode, både norske og utenlandske. Alle bør forresten sjekke ut 2013-favoritten Space Stallions

Jeg vet at veldig mange liker å være sosiale på slike festivaler, men jeg er rimelig asosial av meg - iallefall når det er folk jeg ikke kjenner. De andre deltakerne tok seg stadig vekk noen øl sammen, eller lot skravla gå i pausene. Fast festivalinnslag er også quiz, siden det er en god sosial aktivitet, men vi droppet dette også. Vi prøvde oss sist vi var her, men klarte nesten ingenting. Vi prioriterer å se flest mulig filmer på filmfestival vi! Snakke, drikke øl eller quizze kan vi gjøre ellers.

Jeg var ivrig på twitter under festivalen, med korte filmanmeldelser etter hver film. Så her kommer et kjapt referat av filmene vi så, og hva jeg mener om de forskjellige. Jeg har vært vel snill med en del av terningkastene (i klammer), men det får så være. De tre beste filmene på festivalen er fremhevet med filmposter på siden.

Berkshire County: standhaftig og rimelig smart kvinnelig protagonist, god spenning, men noen løse tråder. [4]

Shrew's Nest: utrolig bra, creepy, skrekkelig, vond, hjerteskjærende og velspilt spansk thriller! Anbefales! [6]

Turbo Kid: psykolinen dystopia i glorete 80-tallsstil med søteste jenta, og ufattelig mye blodsprut og kroppsdeler! Herlig! [5]

Shut in: Spennende thriller med mange uventa twists. Absolutt god, men vet ikke om den skiller seg nok ut? [5]

Lost After Dark: kjedelig, platt, uinspirert. Sjelden man sitter og håper at karakterene skal dø så filmen blir ferdig! [1]

Spring: interessant historie, godt fortalt og laget. Kanskje i overkant lang, men ikke kjedelig. Rolig  romantisk pust. [5]


Cooties: underholdene tullefilm, men ikke det helt store. Endel latter ble det jo. Med norsk morsom forfilm! [3]

Inner Demon: likte tanken og stemningen - så godt utgangspunkt - men litt for mange småfeil og savner forklaringer! [3] 

Some Kind of Hate: god psykologisk overnaturlig spenningsfilm. Ikke de beste skuespillerne. [4]

Crimson Peak: nok et mesterverk av Guillermo del Toro! Visuelt fantastisk og en veldig god historie. [6]

German Angst: Jeg har lyst til å forstå denne, hvis det var noe å forstå da... Festivalens særeste, håper jeg! [2]

Martyrs: ikke sett originalen, men synes denne var interessant og greit gjennomført. Originalen er sikkert mye bedre! [4]
 
Deathgasm: morsom metal-slasher fra New Zealand. Men syntes de skulle spilt Rick Astley LP-en! [4]

Grendel: Liker mockumentary-stilen, stemningen er grei, skuespillet er ok, filmen for rolig, monsteret var skikkelig kjipt. [2]

Villmark 2: Klarte lett å leve opp til forventningene mine,med Villmark som en av mine fav. grøssere. Veldig bra og creepy! [5]

The Hallow: Akkurat så grøssete som en skikkelig god grøsser skal være! Nydelige ekle vesener i skogen! Nervepirrende! [6]

Children of the Night: Søt liten vampyrfilm fra Argentina. Godt skuespill, interessant historie, litt vel rar slutt. [4]

Goodnight Mommy: Østerrisk psykologisk thriller som er så grusomt vond - psykisk og fysisk - at den setter spor i sjela. [5]

Tales of Halloween: Underholdene og god Halloween-stemning i ti kortfilmer. [4]

Vi gikk kun glipp av tre spillefilmer og en dokumentar. En av filmene fordi jeg hadde gjort feil i programmet vårt, en film og dokumentaren fordi vi trengte å sove litt. Men vi klarte altså 19 filmer på fire dager, det er ikke så verst vel. Nå er vi begge supertrøtte, og vil bare hjem og finne senga og sove et døgn eller to. Men nei, vi skal sitte på hotellet til ett i natt, og så prøve å sove sittende på nattoget ned til Oslo, og så skal jeg rett på skole og Anders må på NAV for å søke på jobber. No time for rest.

Nå er det bare å glede seg til Ramaskrik 2016!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar