torsdag 15. oktober 2015

Klar for Ramaskrik 2015

Når jeg skriver dette forlater toget akkurat Lillehammer stasjon - og jeg har ikke gått av toget. Det er sært å bare kjøre forbi Lillehammer, det er jo der jeg skal av for å besøke familie. Men ikke denne gang! Nå er jeg på vei til Oppdal for å kose meg med skrekkfilmer i fire dager. Jeg skal på skrekkfilmfestivalen Ramaskrik for andre gang.

Ramaskrik er en kjempesøt og liten filmfestival som arrangeres av kule ildsjeler i det gudsforlatte lille stedet Oppdal i Sør-Trøndelag. På fjellet med riktig stemning for skrekkfilm. Festivalen varer i fire dager, med filmvisning fra formiddag til etter midnatt, i to saler. De viser både mainstream skrekk, og smalere filmer fra rundt om i verden (New Zealand har blandt annet gode skrekkfilmer). Og de kjører mange førpremierer, både med og uten spesielle gjester (regissører eller andre medvirkende), kule kortfilmer før mange av filmene, work in progress og mye annet morsomt. Anbefales til alle skrekkfilmentusiaster!

Plakat for Ramaskrik 2013, tegnet av Mads Eriksen.

I år har vi plottet inn hele 22 filmer på disse fire dagene, og håper å orke alle. Med nok kaffe og energidrikker kan det være mulig. Den ene av visningene, Villmark 2, vil foregå ute i skogen med lerretet som filmen vises på som eneste lyskylde. Vi snakker fremdeles om på fjellet, i skogen, i midten av oktober. Det blir en kald, men forhåpentligvis veldig god opplevelse! Jeg gleder meg også veldig til å se WIP med Magnus Aspli, som skal vise arbeidet sitt med en animasjon-insekt-noir film. Et spennende prosjekt av en manusforfatter jeg liker (etter å ha lest en tegneserie han har skrevet).

Desperate Darlings, insect-noir av Magnus Aspli.

Ellers gleder jeg meg også veldig til et opphold på fine Skifer Hotell, med fantastisk god frokostbuffet. Sist vi var på denne festivalen spiste vi oss så mette hver frokost at vi knapt ble sultne eller orket godis gjennom hele dagen.

Håper på en super langhelg, med mange gode filmer og opplevelser!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar