lørdag 30. mai 2015

Kunst i tegneserieform

Jeg vil gjerne vise dere litt av kunsten som jeg finner i bøkenes verden for tiden. Mer spesifikt, kunsten jeg finner i tegneserier. For enkelte tegneserier er som store kunstverk, både historien og bildene kan nytes lenge og synker langt inn i sjelen og blir værende etter at boken er ferdig.. Andre har visuell kunst, men historien er ikke verdt så fine ord (i tilfellet "Killing Girl" som jeg viser bilde fra, så er ikke ordene verdt tiden de tar å lese engang). Jeg elsker å åpne en bok og finne en herlig tegne/male/illustrasjons-stil; det gjør meg så varm og glad inni meg!
Trykk gjerne på bildene for å få se de større.

Craig Thompson
Habibi
Habibi
Blankets

Ben Templesmith
30 Days of Night
Silent Hill: Dying Inside

Frank Espinosa
Killing Girl

Fabio Moon
Daytripper

Skottie Young
Oz: The Wonderful Wizard of Oz

Julie Maroh
Blue is the Warmest Color

Frank Miller
Sin City

Om noen av dere kunne tenke dere å lese en virkelig god tegneserie, som definitivt ikke er av typen superhelt, så anbefaler jeg på det sterkeste Craig Thompson sine - enten "Blankets" eller "Habibi". De er virkelig nydelige! "Blue is the Warmest Color" av franske Julie Maroh er også en veldig fin historie, om kjærlighet mellom to jenter. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar